ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Προτάσεις για τη στάση του
συλλόγου διδασκόντων στην επιλογή Διευθυντών των σχολείων
Με βάση τον καινούριο νόμο του υπουργείου παιδείας βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την
επιλογή Διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Το υπουργείο δεν τόλμησε να καταργήσει πλήρως, ένα
αποδεδειγμένα διαβλητό σύστημα επιλογής στελεχών που ίσχυε τα προηγούμενα
χρόνια, το οποίο αναπαρήγαγε την ημετεροκρατία, προωθούσε τις πελατειακές και
κομματικές εξυπηρετήσεις, αναδείκνυε το πρότυπο του διευθυντή manager και είχε
στόχο την υπονόμευση της οργανωμένης συλλογικής συνδικαλιστικής δράσης.
Συγκεκριμένα :
·
Διατήρησε
αναλλοίωτη, αντί να καταργήσει, όπως ήταν και η θέση μας, την αυταρχική
ιεραρχική δομή της διοίκησης των περιφερειακών Διευθυντών. Τους αντικατέστησε
απλά με την εφαρμογή πανομοιότυπου τρόπου με την προηγούμενη ηγεσία του
υπουργείου, αυτού του κομματικού ελέγχου.
·
Άφησε
άθικτο μέχρι στιγμής όλο το αυταρχικό πλαίσιο του καθηκοντολογίου,
(Υπουργική απόφαση Αρ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, ΦΕΚ 1340/16-10-02) που ο
κλάδος έχει καταστήσει ανενεργό, γιατί εκτός των άλλων έρχεται σε
αντίθεση με τον Ν. 1566/85 και δίνει υπερεξουσίες στο Διευθυντή σε όλα τα
ζητήματα που αφορούν τη σχολική ζωή.
·
Δεν προχώρησε στον καθορισμό ουσιαστικών και
αναβαθμισμένων αρμοδιοτήτων του συλλόγου διδασκόντων.
·
Δεν
κατάργησε στο σύνολό του το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης σχολικών
μονάδων και εκπαιδευτικών, το οποίο προφανώς θα αξιοποιηθεί στα νέα πλαίσια
αξιολόγησης που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το δημόσιο και την εκπαίδευση.
·
Με
τη δοκιμασμένη λογική του ελέγχου των συμβουλίων κρίσεων οι περιφερειακοί
Διευθυντές συμπλήρωσαν τα υπηρεσιακά συμβούλια με άλλα δύο μέλη της
αρεσκείας τους, ενώ ξεχάστηκαν οι δεσμεύσεις του τρίτου αιρετού!
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την περιορισμένη συμμετοχή της
ψήφου των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση των μορίων των υποψηφίων και την
πριμοδότηση της προηγούμενης διοικητικής εμπειρίας αποθάρρυναν τη συμμετοχή
συναδέλφων και την εμπλοκή του συλλόγου με αποτέλεσμα να διαφαίνεται η
τάση να επιλεγούν οι ίδιοι περίπου διευθυντές.
Επιμένουμε, διεκδικούμε και προτείνουμε:
·
Οι σύλλογοι διδασκόντων να αναβαθμιστούν τώρα και να αναλάβουν όλες
τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στην διοικητική και παιδαγωγική λειτουργία του
σχολείου. Άμεση κατάργηση του «καθηκοντολογίου».
·
Η
επιλογή των Διευθυντών των σχολείων να γίνεται καθ’ ολοκληρία από το σύλλογο
διδασκόντων μετά από πλατιά δημοκρατική συζήτηση και ψηφοφορία.
·
Οι
Διευθυντές να έχουν ρόλο συντονιστή στην υλοποίηση των αποφάσεών του
συλλόγου με τη συνεργασία και τη στήριξη όλων των μελών του. Απαραίτητες
προϋποθέσεις γι αυτό είναι η επαναφορά του ωραρίου καθώς και
οι αναγκαίες υποστηρικτικές δομές (γραμματείς, φύλακες, επιστάτες, κ.ά.) Ο
συντονιστής εκτός της μείωσης του εκπαιδευτικού ωραρίου δεν δικαιούται επίδομα
θέσης.
·
Οι Διευθυντές να είναι ανακλητοί όταν δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους που θα
πηγάζουν από τις συλλογικές αποφάσεις.
·
Οι
σύλλογοι διδασκόντων από κοινού με τις ΕΛΜΕ, τους μαθητές και τους γονείς να
αναλάβουν αγωνιστική υλοποίηση των προτάσεων και θέσεων τους.
·
Να
δεσμευτεί το Υπουργείο Παιδείας να καταθέσει νόμο που θα συμπεριλάβει όλες τις
προτάσεις του κλάδου που αναβαθμίζουν και καθιερώνουν το σύλλογο ανώτατο όργανο
σε όλα τα ζητήματα της σχολικής μονάδας.
Δεν έχουμε αυταπάτες ότι με τη συμμετοχή μας στις
διαδικασίες επιλογής των Διευθυντών μπορούμε να αλλάξουμε το αντιεκπαιδευτικό
περιβάλλον που διαμορφώθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα. Μπορούμε όμως να τις
αξιοποιήσουμε και να διαμορφώσουμε καλύτερους όρους για την προώθηση ενός
βαθύτατου εκδημοκρατισμού που απαιτείται να γίνει σήμερα στο εκπαιδευτικό
σύστημα που θα κατοχυρώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο των εκπαιδευτικών και
των συλλόγων διδασκόντων σ’ αυτό.
Καλούμε τους συναδέλφους-συναδέλφισσες
·
Να
ψηφίσουν τους συναδέλφους που συμβάλλουν στην προώθηση και υλοποίηση ζητημάτων
της σχολικής μονάδας και των αποφάσεων του κλάδου,
υπερασπίζουν και προωθούν την δημοκρατική λειτουργία του σχολείου.
·
Να
απορρίψουν όσους/ες συνέβαλαν στην προώθηση αντιεκπαιδευτικών μέτρων, ιδιαίτερα
στο θέμα της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης, χρησιμοποίησαν αυταρχικές μεθόδους
και συμπεριφορές, περιθωριοποίησαν τον σύλλογο του σχολείου.
·
Να αξιοποιήσουν προς αυτή την κατεύθυνση
την δυνατότητα του λευκού ή της αποχής όταν κρίνεται απαραίτητο, ώστε ο
σύλλογος να επανακαθορίσει το επόμενο τρίμηνο (δυνατότητα που καθορίζει το
θεσμικό πλαίσιο, όταν ο υποψήφιος ή οι υποψήφιοι Διευθυντές δε συγκεντρώσουν το
20% της ψήφου των ψηφισάντων και ακόμη όταν απέχει από τη διαδικασία το 36% της
δύναμης του συλλόγου) την εξέλιξη για το θέμα του Διευθυντή της συγκεκριμένης
σχολικής μονάδας.
·
Να
στείλουν μήνυμα ότι όλοι οι Διευθυντές πρέπει να εναρμονίζονται με τις
συλλογικές αποφάσεις και να τις προωθούν.
Πριν την ψηφοφορία να πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του
συλλόγου διδασκόντων κάθε σχολείου ώστε να συζητηθούν αναλυτικά, ανοιχτά και
δημοκρατικά τα ζητήματα αυτά και να διαμορφωθούν δημοκρατικά πλαίσια
λειτουργίας του συλλόγου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου