Τι προβλέπει το σχέδιο για μεταφορά
αρμοδιοτήτων και πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα νομοθετηθεί εντός του
καλοκαιριού
Δυναμική ροή ανθρώπινου δυναμικού,
κτιρίων και πόρων από την κεντρική διοίκηση στα χέρια των περιφερειαρχών και
των δημάρχων επεξεργάζεται η ομάδα τεχνοκρατών του υπουργείου Εσωτερικών
προκειμένου να νομοθετηθεί εντός του καλοκαιριού ο νέος ενισχυμένος ρόλος της
Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ»,
στις εισηγήσεις της 11μελούς επιστημονικής επιτροπής, που περιλαμβάνουν μεταξύ
άλλων αλλαγή σκυτάλης στη διαχείριση σχολείων και κέντρων υγείας, μπαίνουν
πλέον οι τελευταίες πινελιές και είναι θέμα ημερών να πάρουν τον δρόμο της
έγκρισης από την κυβέρνηση.
Στο επίκεντρο της προετοιμασίας της
μεταρρύθμισης που ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρεί κομβική «ώστε να είναι απολύτως
ξεκάθαρο σε όλους τους βαθμούς λειτουργίας του κράτους ποιος κάνει τι και με
ποιον τρόπο» βρίσκονται οι κρίσιμοι τομείς της Παιδείας και της Υγείας,
επιπλέον όμως και ο πολιτισμός και το περιβάλλον, στην κεντρική λογική της
πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Με πιο απλά λόγια, οι επιστήμονες με επικεφαλής τον
καθηγητή Δημοσίου Δικαίου και Δικαίου Κοινωνικής Ασφάλισης Ξενοφώντα Κοντιάδη,
καλούνται να δείξουν τη... συνέχεια του επιτελικού κράτους, το επόμενο βήμα
δηλαδή της ανακατανομής αρμοδιοτήτων σε διάφορα επίπεδα και της αξιολόγησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στον κυβερνητικό στόχο της αποκέντρωσης εξουσιών μέσα
από τη ριζική ανασυγκρότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης επιδιώκεται, σύμφωνα με
ασφαλείς πληροφορίες, η μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων, ώστε ακόμα και να
πενταπλασιαστεί ο προϋπολογισμός των ΟΤΑ στο 15%, από το σημερινό μόλις 3% του
ΑΕΠ.
Στην κατεύθυνση αυτή θα ανοίξουν,
κατά τις ίδιες πληροφορίες, έξι κομβικά «κεφάλαια»:
1. ΥΓΕΙΑ. Ο πρώτος εμβληματικός άξονας του
σχεδιασμού είναι η Υγεία για την οποία μάλιστα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου
έχει προαναγγείλει μεταρρύθμιση με έμφαση στην Πρωτοβάθμια και τη δημιουργία
Δικτύων (κέντρα υγείας, ΤΟΜΥ κ.λπ.). Ως απάντηση στο σημερινό τοπίο
υποστελέχωσης, με πολλά και διαφορετικά σχήματα, θα επιδιωχθεί τελικά η
μεταφορά του συνόλου της Πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στην Τοπική
Αυτοδιοίκηση, με βάση ευρωπαϊκά πρότυπα. Είναι βέβαιο ότι το μεταρρυθμιστικό
πρότζεκτ της «μετακίνησης» ευθυνών είναι πολύπλοκο και θα απαιτήσει δικλίδες
ασφαλείας, εξ ου και αναμένεται να προταθεί η δημιουργία ενός ξεχωριστού
«ειδικού κλάδου γιατρών Πρωτοβάθμιας», οι οποίοι θα εξακολουθούν να έχουν τα
δικαιώματα του ΕΣΥ. Στο σχέδιο καταγράφεται, με βάση τα σημερινά δεδομένα,
στελέχωση των πρωτοβάθμιων μονάδων υγείας με 5.000 άτομα. Επιπλέον, η κυβέρνηση
θα πρέπει να καθορίσει μια σειρά από διαδικασίες ώστε να παρέχει κίνητρα προσέλκυσης
και εξέλιξης προς τους ενδιαφερόμενους γιατρούς για να αποφασίσουν να
κατευθυνθούν στις κατά τόπους πρωτοβάθμιες δομές.
2. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Δεύτερος μεγάλος άξονας του σχεδίου
είναι η εκπαίδευση και συγκεκριμένα προδιαγράφεται... σύσφιξη της σχέσης Τοπικής
Αυτοδιοίκησης και Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που σήμερα
περιορίζεται στα σχολικά κτίρια. Χωρίς προφανώς να επηρεάζονται οι διαδικασίες
μισθοδοσίας δασκάλων και καθηγητών από την ενιαία αρχή πληρωμών, το πιθανότερο
είναι ότι προκρίνεται να περάσουν στους ΟΤΑ οι προσλήψεις μη διδακτικού
προσωπικού, οποιεσδήποτε υποστηρικτικές σχολικές δομές, ακόμα και η
μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Φαίνεται, κατά τις πληροφορίες, ότι συνολικά οι
προτάσεις θα δείξουν προς την ενίσχυση του ανταγωνισμού και της λογοδοσίας, την
καλύτερη κάλυψη των τοπικών αναγκών και τη μεγαλύτερη αποδοτικότητα ως προς το
σκέλος της χρηματοδότησης.
3. ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ. Πάντως και μόνο ο όγκος των προς
μεταφορά αρμοδιοτήτων φέρεται να οδηγεί στην ανάγκη για δημιουργία ισχυρού και
μόνιμου μηχανισμού που θα υλοποιεί βήμα-βήμα την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση. Αυτό
σημαίνει ότι ο σχεδιασμός προβλέπει τη συγκρότηση σταθερού σχήματος
«εκκαθάρισης» αρμοδιοτήτων, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργεί είτε υπό τον
Πρωθυπουργό, είτε και ως ανεξάρτητη Αρχή. Και αυτό προκειμένου η μεταφορά
αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ α' και β' βαθμού να είναι διαρκής και ελεγχόμενη. Είναι
ενδεικτικό ότι σήμερα από τις 25.000 κρατικές αρμοδιότητες, διασκορπισμένες σε
όλα τα επίπεδα, μόνο οι 500 βρίσκονται στα χέρια της Αυτοδιοίκησης. Και είναι
σαφές ότι η καταγραφή και η αξιολόγησή τους δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε
λίγους μήνες από μια 11μελή επιτροπή. Αυτή ωστόσο αναμένεται με το κείμενο
προτάσεων και συμπερασμάτων να δώσει όχι μόνο τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές,
με βάση τον ευρωπαϊκό κανόνα και τα διεθνή πρότυπα, αλλά να προχωρήσει σε
συγκεκριμένες εισηγήσεις.
4. ΠΟΡΟΙ. Ο πρώτος κύκλος εντατικών
συνεδριάσεων της επιτροπής μέσα στον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο και οι άτυπες
τηλεδιασκέψεις στους μήνες της καραντίνας φαίνεται να οδήγησαν τους ειδικούς
στην κοινή παραδοχή ότι η Ελλάδα είναι το πιο συγκεντρωτικό κράτος της Ευρώπης.
Επίσης πλήθος ζητημάτων που διαχειρίζεται σήμερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση μοιάζουν
στην πράξη... ανενεργά, χωρίς να οδηγούν σε αποτέλεσμα, λόγω μειωμένης
χρηματοδότησης ή και τεχνογνωσίας. Γι' αυτό η συζήτηση - όταν ανοίξει
- θα εστιάσει και στα ζητήματα χρηματοδότησης. Δεν είναι τυχαίο ότι
δημόσια ο καθηγητής Κοντιάδης έχει περιγράψει ουσιαστικά ότι το «κουμπί»
μεταφοράς αρμοδιοτήτων μπορεί να πατηθεί από τη μία μέρα στην άλλη, ωστόσο η
«επανάσταση στη δημόσια διοίκηση» θα μείνει κενό γράμμα εάν δεν συνοδευτεί από
αναγκαίους πόρους στο πλαίσιο ενός μακρόπνοου σχεδίου.
5. ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ. Με το ίδιο σκεπτικό
κρίνεται κομβική η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών. Για την ακρίβεια, δεν
υπάρχει πρόθεση να «εξαφανιστούν» οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, αντιθέτως
εκτιμάται ότι θα πρέπει να αυξηθεί από εκείνες ο έλεγχος, καθόσον ευθύνες και
χρήματα θα περνούν σταδιακά σε αιρετούς.
6. ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΕΙΣ. Εξάλλου ήδη έχουν ξεχωρίσει
διαδικασίες που θα μπορούσαν να περάσουν στις Περιφέρειες, κυρίως μάλιστα όσον
αφορά μια σειρά από αδειοδοτήσεις. Ενδεικτικά, αφορούν την εγκατάσταση και τη
λειτουργία σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, θέματα Πολιτικής Προστασίας,
όπως η πρόβλεψη πυρκαγιών, περιφερειακά ζητήματα υγείας, όπως η συγκρότηση
υγειονομικών επιτροπών, αλλά και περιβάλλοντος, για τη μεταφορά επικίνδυνων
αποβλήτων κ.ά.
ΠΗΓΗ : https://www.tanea.gr/print/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου