Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2023

Εκπαιδευτικοί Θεσσαλονίκης: Καμιά σκέψη για παράκαμψη του άρθρου 16 και ιδιωτικά πανεπιστήμια

Γ΄ ΕΛΜΕ - ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ     

ΚΑΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16 ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ-ΕΣ

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να εξαγγείλει νέο νομοσχέδιο για την  ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων για τους εμπόρους της εκπαίδευσης μετατρέποντας το σύνταγμα και το άρθρο 16 σε κουρελόχαρτο. Με το νομοσχέδιο που φέρει τον προκλητικό μάλιστα  τίτλο « ελεύθερο πανεπιστήμιο»  ,θέλουν να σβήσουν κάθε αποτύπωμα της δημόσιας εκπαίδευσης που κατακτήθηκε με σκληρούς αγώνες του εργατικού και νεολαιίστικου κινήματος.

Θέλουν να δημιουργήσουν ένα πανεπιστήμιο «ελεύθερο» για τις επιχειρήσεις, για την «αγορά», για τους μεγαλοεπενδυτές και κλειστό για τους φοιτητές και τις ανάγκες τους.

Το άρθρο 16, Συντάγματος, που διασφαλίζει τον αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, αποτελούσε και αποτελεί αγκάθι στην πλήρη «απελευθέρωση της αγοράς εκπαίδευσης» ,καθώς όσο υφίσταται τα ιδιωτικά μαγαζιά αγοραπωλησίας της γνώσης χάνουν από την αίγλη της πιστοποίησης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που θα μπορούσε να προσελκύσει περισσότερους πελάτες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που αυτή η κατεύθυνση αποτελούσε και πάγιο αίτημα του ΣΕΒ

 Με την  παράκαμψη του άρθρου 16 και την αξιοποίηση του άρθρου 28  («Οι κανόνες του διεθνούς δικαίου […] αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου),  για την  ίδρυση παραρτημάτων ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, η κυβέρνηση  επιδιώκει να κόψει τον γόρδιο δεσμό που ταλάνιζε χρόνια τώρα τις κυβερνήσεις ,καθώς  όταν επιχείρησαν την αναθεώρηση του,  τους σταμάτησαν οι μαζικοί ανυποχώρητοι αγώνες του φοιτητικού και εκπαιδευτικού κινήματος. 

Το νέο νομοσχέδιο  αποτελεί  τομή στα πλαίσια της αντιδραστικής εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης και της προσπάθειας πλήρους επιχειρηματικοποίησης του ελληνικού πανεπιστημίου , καθώς:

  • Θεσμοθετεί και ολοκληρώνει την πλήρη υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου.

 Η ύπαρξη της ιδιωτικής υγείας οδήγησε στην διάλυση των δημόσιων νοσοκομείων, η απελευθέρωση της «αγοράς ενέργειας» οδήγησε στην εκτόξευση των λογαριασμών της ΔΕΗ και η απελευθέρωση των μεταφορών οδήγησε στο έγκλημα των Τεμπών κ.λ.π. Με την «απελευθέρωση της αγοράς εκπαίδευσης» τα δημόσια πανεπιστήμια θα καλεστούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών ΑΕΙ προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό , να οδηγηθούν, όπως ήδη έχει αρχίσει να γίνεται, στην αναζήτηση ιδίων πόρων από ιδιώτες, ανοίγοντας την κερκόπορτα για ΣΔΙΤ και εργολάβους στη μέριμνα και παντού, στην επιβολή διδάκτρων σε μεταπτυχιακά, σε θέσπιση βιομηχανικών διδακτορικών κλπ. Στόχος η μείωση των δαπανών στη μέριμνα και τις ανάγκες των φοιτητών και η αύξηση των εσόδων. Επόμενο βήμα θα είναι η θέσπιση διδάκτρων και στα προπτυχιακά προγράμματα «όπως στο εξωτερικό».

  • Τσακίζει την εργασιακή προοπτική  και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων , αναδιατάσσοντας ολόκληρο το χάρτη της εκπαίδευσης με βάση τις απαιτήσεις  της «αγοράς» για φθηνό και ευέλικτο δυναμικό. Την ώρα που οι εισακτέοι στα δημόσια ιδρύματα μειώνονται και τμήματα κλείνουν, δημιουργείται πελατεία για τα ιδιωτικά μαγαζιά παραπαιδείας που μοναδικό στόχο έχουν να προετοιμάσουν τους σπουδαστές για την μετέπειτα εργασιακή ζούγκλα- παρέχοντας δεξιότητες σε βάρος της σφαιρικής και ολόπλευρης μόρφωσης, καταδικάζοντας τους απόφοιτους σε ένα αέναο κυνήγι πιστοποιήσεων και επανακατάρτισης. Με την ύπαρξη πολλαπλών πτυχίων για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και τον κατατεμαχισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων , με τα επί πληρωμή πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων να ανταγωνίζονται αυτά των δημοσίων , όλα τα δικαιώματα θα συμπιέζονται προς τα κάτω.

  • Έρχεται να οξύνει ακόμα παραπάνω τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση. Η δημόσια και δωρεάν παιδεία αποτελεί κατάκτηση του εκπαιδευτικού κινήματος στην Ελλάδα προκειμένου κάθε παιδί να μπορεί να έχει πρόσβαση στη μόρφωση. Αυτό επί της ουσίας καταργείται με τις ταξικές ανισότητες σήμερα να καθορίζουν την προοπτική ενός παιδιού από το νήπιο μέχρι το πανεπιστήμιο.

  • Ουσιαστικά με την ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ ιδιωτικοποιείται ξεκάθαρα και το δημόσιο πανεπιστήμιο. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ όταν ένας «δημόσιος» και ένας ιδιωτικός φορέας συνυπάρχουν στο πλαίσιο μιας «αγοράς» (στην περίπτωσή μας η αγορά «εκπαιδευτικών υπηρεσιών») τότε απαγορεύεται κάθε κρατική ενίσχυση / επιδότηση στο όνομα της ισότητας στον «ανταγωνισμό». Έτσι μπαίνει μια βόμβα στα θεμέλια της δωρεάν παιδείας, αφού ανά πάσα στιγμή η κρατική επιδότηση μπαίνει σε αμφισβήτηση.

  • Το πανεπιστήμιο της αγοράς θέλει απρόσκοπτη έρευνα για τις εταιρείες και σπουδές με το μικρότερο κόστος για τους φοιτητές. Πρέπει να είναι «κερδοφόρο», να διοικείται σα επιχείρηση (βλ. και αντιδραστικές αλλαγές στην διοίκηση), να μην υπάρχει το αγκάθι του φοιτητικού κινήματος, (βλ. και πανεπιστημιακή αστυνομία και καταστολή). Είναι ένα πανεπιστήμιο βαθιά συντηρητικό  και αντιδημοκρατικό .

ΑΠΟΦΑΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΥΜΟΡΦΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ.

Όπως το φοιτητικό  και εκπαιδευτικό κίνημα το 2006 και το 2007 έριξε ένα γερό χαστούκι στο αστικό πολιτικό σύστημα οδηγώντας την όποια προσπάθεια για αναθεώρηση του άρθρου 16 στο κενό, όπως τα τελευταία χρόνια υπερασπίστηκε το άσυλο και κατήργησε τα σχέδια για την εγκατάσταση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, έτσι και τώρα οι εκπαιδευτικοί μαζί με το φοιτητικό κίνημα θα συνενώσουμε  τον αγώνα μας   για τη δημιουργία ενός μαζικού, μαχητικού και ανατρεπτικού κινήματος, που θα αποτρέψει το νέο αντιεκπαιδευτικό τερατούργημα της κυβέρνησης της ΝΔ.

Σε μία περίοδο που κεφάλαιο, κυβέρνηση και όλο το αστικό πολιτικό σύστημα επιθετικά επιδιώκουν να επιβάλλουν την εκπαίδευση και την εργασία που έχουν ανάγκη για την αύξηση της κερδοφορίας τους, που επιβάλλουν στον λαό την λιτότητα, την ακρίβεια, την φτώχια, είναι μονόδρομος για το φοιτητικό, εκπαιδευτικό και το εργατικό κίνημα ευρύτερα να αντεπιτεθεί θέτοντας επί τάπητος τη συνολική ανατροπή αυτής της βάρβαρης πολιτικής , να διεκδικήσουμε δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλους που στην προμετωπίδα της θα έχει τις ανάγκες και τα δικαιώματα των νέων ανθρώπων για μια ολοκληρωμένη μόρφωση και ζωή αξιοβίωτη.

Η Γ.Σ. ΤΗΣ Γ΄ΕΛΜΕ-Θ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου