Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024

Οργή γονέων για τα χιλιάδες καταργημένα τμήματα

Αννα Ανδριτσάκη

Αγιασμός σήμερα για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με τους γονείς να συγκεντρώνονται μαζικά έξω από τις καγκελόπορτες των σχολείων για να απαιτήσουν οι συγχωνεύσεις στο πλαίσιο του παράλογου κυβερνητικού «εξορθολογισμού» να μη συμπαρασύρουν τα παιδιά τους.

Oαγιασμός, σήμερα, στα σχολεία δεν μπορεί να εγγυηθεί μια ευλογημένη χρονιά. Δεν φτάνει το αγίασμα. Ούτε τα λόγια του παπά. Το μεγάλο κύμα των συγχωνεύσεων στα σχολεία της χώρας έχει ξεκινήσει μετρώντας περίπου 1.600 μονάδες ανά την επικράτεια και συνεχίζεται χωρίς καμία εγγύηση για το μέλλον. Σήμερα, σε χιλιάδες σχολεία, από τον Εβρο μέχρι την Κρήτη, σύλλογοι γονέων αποφάσισαν να συγκεντρωθούν έξω από τις καγκελόπορτες και να ζητήσουν το κύμα αυτό να μη συμπαρασύρει τα παιδιά τους. Αλλά δεν το πιστεύουν. Η μεγάλη επιχείρηση εκκαθάρισης στα σχολεία με τίτλο «Εξορθολογισμός» ήδη προδιαγράφει:

Στοίβαγμα παιδιών σε τάξεις μεγεθών που εδώ και δεκαετίες έχουν ξεχαστεί Χειρότερες συνθήκες μάθησης και σχολικής επιβίωσης παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

«Αποβολή» από το σχολείο που ξέρουν για τα παιδιά που «περισσεύουν»

Κατάργηση τμημάτων ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ, κυρίως στην Αττική, με αποτέλεσμα να μείνει στη μέση η φοίτηση των μαθητών ειδικά σε περίπτωση που δεν υπάρχει άλλο στην περιφέρεια ή είναι πολύ μακριά για τους μαθητές. Υπάρχει ειδικότητα, μάλιστα, η «Συντήρηση Εργων Τέχνης», που εξαφανίζεται από ολόκληρη την περιοχή της Α’ Αθηνών.

Δρομολόγηση -σε περιοχή της Αθήνας- κατάργησης τμημάτων της Β’ Λυκείου που επηρεάζει ακόμα και την κατεύθυνση των μαθητών για τις πανελλαδικές. Απορρίφθηκε η δημιουργία τάξεων με 11-12 μαθητές και αυτομάτως οδηγεί στην κατάργηση και εξ αυτής στην αναγκαστική λύση - ή αλλαγή κατεύθυνσης των μαθητών ή αλλαγή σχολείου.

Ακόμα μία ανασφάλεια για τους εκπαιδευτικούς που θα βρεθούν υπεράριθμοι. Είτε θα μετακινηθούν σε άλλο σχολείο είτε σε άλλη πόλη είτε θα μοιράζονται σε πολλά σχολεία της περιοχής είτε θα αλλάξουν και νησί, αν πρόκειται για σχολεία της νησιωτικής χώρας.

Η κυβέρνηση, από την άλλη, εφαρμόζει τις γνωστές τακτικές της. Δεν δίνει λογαριασμό, ζητάει τα ρέστα, απειλεί, μοιράζει ασυστόλως ψέματα και εμπαίζει ξεδιάντροπα.

«Μόνο 1.000 είναι τα σχολεία όπου θα γίνουν συγχωνεύσεις», διαβεβαίωσε ο πρωθυπουργός το Σάββατο στη ΔΕΘ. «Δεν είναι ούτε 1.600», είπε, χθες, η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή. Σαν να πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι υπολογισμών.

«Φασαρία χωρίς υπόσταση» χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ τους εκπαιδευτικούς που πήραν από νωρίς χαμπάρι τη δουλειά και άρχισαν ν’ αντιδρούν. «Υπερβολικό ακτιβισμό» χαρακτήρισε ο υπουργός Παιδείας την προ ημερών συγκέντρωση εκπαιδευτικών και γονέων έξω από το υπουργείο Παιδείας και «επιχειρησιακή αντιμετώπιση της αστυνομίας» το ξύλο και τα χημικά που έριξαν τα ΜΑΤ επειδή «υπήρξε μια είσοδος που δεν έπρεπε να γίνει». Παρ’ όλα αυτά, «η πόρτα του γραφείου μου είναι ανοιχτή, δεν χρειάζεται καμία υπερβολή», είπε και μας έστειλε μακριά. Ευτυχώς που μας έπιασε γρήγορα η υφυπουργός. Σε δική της συνέντευξη διεμήνυσε σαφώς ότι οι αντιδράσεις δεν πρόκειται να επηρεάσουν τις αποφάσεις.

Οι συγχωνεύσεις γίνονται «για να μπορέσουν οι μαθητές να έχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και την καλύτερη δυνατή παιδεία», τόνισε σε μια από τις αγαπημένες του τηλεοπτικές εκπομπές ο Κυριάκος ο δεύτερος. Εν τω μεταξύ, ανάμεσα στα αδιανόητα που έχει επιβάλει είναι και η συγχώνευση ολιγομελών, ήτοι 15μελών, τάξεων της Α’ Δημοτικού σε 25μελείς (βλ. Πελοπόννησο), επιβάλλοντας τη μετακίνηση σε άλλα σχολεία όσων παιδιών περισσεύουν! Η δε κ. Μακρή διέγνωσε: «Ο ανταγωνισμός που υπάρχει στους μαθητές δεν αναπτύσσεται στις πολύ μικρές τάξεις όπως θα έπρεπε. Δεν είναι αντιπαιδαγωγικό το μέτρο». Εννοεί των 25μελών που μπορεί να είναι και 27μελή αλλά «όχι παραπάνω». Πάλι καλά, δηλαδή.

«Το δημογραφικό πλήττει και τους μαθητές», είπε -προφανώς- στενοχωρημένη η κ. Μακρή προχθές. Ευτυχώς την παρηγορεί ότι «στα μεγάλα αστικά κέντρα δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο γιατί οι αποστάσεις και οι συγκοινωνίες είναι εύκολες». Οσο για τις περιφέρειες και τις απομακρυσμένες περιοχές, «γίνεται διαφορετική αντιμετώπιση» (;).

Επειδή, όμως, δεν βρέχει αλλά κάποιοι μας φτύνουν, ας αναφέρουμε ενδεικτικά περιπτώσεις συγχωνεύσεων ανά τη χώρα.

Συνολικά 73 σχολεία της Θεσσαλίας, 51 Νηπιαγωγεία και 22 Δημοτικά «για το 2024-2025», όπως σημειώνεται σε όλες τις σχετικές αποφάσεις.

Ακόμα 20 Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία (επιπλέον των δεκάδων που έχουν ήδη αναστείλει τη λειτουργία τους) θα κλείσουν στη Δυτική Μακεδονία.

Συνολικά 152 σχολεία στην Πελοπόννησο και την Κεντρική Μακεδονία δεν θα ανοίξουν, σύμφωνα με ΦΕΚ κυβερνητικών αποφάσεων, λόγω έλλειψης μαθητών. Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου αναστέλλεται η λειτουργία 34 σχολείων, εκ των οποίων 21 Νηπιαγωγεία και 13 Δημοτικά, συμπεριλαμβανομένων δύο ειδικών σχολείων.

Στον νομό Αργολίδας, με κατεβασμένα τα ρολά θα παραμείνουν 5 Νηπιαγωγεία, 6 στον νομό Αρκαδίας, 1 στον νομό Κορινθίας, 6 στον νομό Λακωνίας και 3 στον νομό Μεσσηνίας. Αναφορικά με τα Δημοτικά, στην Αργολίδα δεν θα ανοίξει 1, στην Αρκαδία 5 (εκ των οποίων τα 2 ειδικά), στη Λακωνία 4 και στη Μεσσηνία 3.

Αντίστοιχα, στην Κεντρική Μακεδονία, 118 σχολεία θα έχουν «λουκέτο», με την αναστολή λειτουργίας να αφορά 36 Δημοτικά και 82 Νηπιαγωγεία.

Στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη κλείνουν 26 μονάδες.

Στην Κρήτη συγχωνεύονται εκατοντάδες Νηπιαγωγεία και ακόμη περισσότερα Δημοτικά, ενώ σχεδιάζονται και για Γυμνάσια-Λύκεια.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις

Στον νομό Λακωνίας συγχωνεύονται 10 διαφορετικές τάξεις σε 7 σχολεία, δημιουργώντας τεράστια αναστάτωση σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Στη Σητεία, γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν ήδη προβεί σε πολλές κινητοποιήσεις. Ειδικά για την ενότητα Λασιθίου, καταγγέλλουν πως «κάποιοι διευθυντές εκπαίδευσης έχουν αντιμετωπίσει κατά περίπτωση τα τμήματα και δεν έκαναν υπέρμετρη και αυθαίρετη εφαρμογή, όπως συνέβη στον νομό Λασιθίου. Δεν έφταναν οι υπάρχουσες συγχωνεύσεις, προχώρησαν μονομερώς και σε επιπλέον συγχώνευση Νηπιαγωγείου στην έδρα της διεύθυνσης».

Στην Αττική δεν υπάρχει διεύθυνση χωρίς συγχωνεύσεις και καταργήσεις. Από τον Πειραιά, την Καισαριανή μέχρι το Χαλάνδρι και όπου αλλού. Οι αντιδράσεις κυρίως των γονέων είναι έντονες.

Στον πάτο των δαπανών για την Παιδεία

«Η εκπαίδευση με μια ματιά» για το 2024. Δηλαδή η φετινή Εκθεση για την Παιδεία στις χώρες του ΟΟΣΑ. Ανάμεσα σε άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία υπάρχει και η καταγραφή των κρατικών δαπανών για την Παιδεία ανά χώρα. Ποια βρίσκεται στην τελευταία θέση; Η Ελλάδα. Πώς γίνεται αυτό; Ο πρωθυπουργός διαρρηγνύει τα ιμάτιά του ότι έχει δώσει χρήμα. Για τους 10.000 διορισμούς δεν θα σταματήσει να μιλάει ποτέ. Βέβαια υπάρχουν και σχολεία και μαθητές και υποδομές που χρειάζονται ενίσχυση, εξοπλισμοί που είναι απαραίτητοι και γενικότερα ένα εκπαιδευτικό σύστημα που χρειάζεται αναβάθμιση.

Έχει ενδιαφέρον ότι είμαστε πίσω απ’ όλους, από τις χώρες της Ευρώπης και όλες τις υπόλοιπες του ΟΟΣΑ -που τόσο αγαπάει να αναφέρει ο πρωθυπουργός- αλλά έχει πολύ ενδιαφέρον και ποιες χώρες είναι πρώτες σε έξοδα για την Παιδεία. Πρώτη πρώτη η Κόστα Ρίκα. Δεύτερο το Ισραήλ, τρίτη η Ελβετία. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Ισλανδία, η Εσθονία και η Κορέα. Στην έκτη θέση οι ΗΠΑ και μέχρι τη δέκατη θέση είναι οι Λιθουανία, Σουηδία, Λετονία, Ιρλανδία.

Ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ βρίσκεται στη 16η θέση, ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός όρος στην 23η θέση. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 38η θέση.

https://www.efsyn.gr/ellada/ekpaideysi/445982_orgi-goneon-gia-ta-hiliades-katargimena-tmimata

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου